Verslag Dag van de Cultuur Educatie

Stilte, storm en verandering – Inspiratie. Dat zochten en vonden de ruim zevenhonderd bezoekers op de tiende Dag van de Cultuureducatie. Met vier plenaire presentaties en twee maal elf parallelsessies was er voor elk wat wils.

Begrijpend kijken
Beelden uit de tv-documentaire Rauw: sappige kippendijen en pizza’s overladen met smeltende kaas versus een grote schaal knersend groenvoer. ‘Wat zou de maakster lekkerder vinden: rauw of gekookt eten?’ De zaal gniffelde. Met dit voorbeeld wist Lucas Westerbeek, die de tweede keynotelezing gaf, meteen het belang van wat hij begrijpend kijken noemt, duidelijk te maken.

Vanuit de mede door hem opgerichte stichting De Frisse Blik ontwikkelt Westerbeek film- en mediawijsheidsprojecten voor het onderwijs. Daarin staat het kritisch leren kijken naar beelden centraal, een volgens Westerbeek essentiële vaardigheid in onze hedendaagse beeldcultuur. ‘Is wat je ziet wel waar?’ is daarbij de leidende vraag. Westerbeek toonde daarvan enkele staaltjes, zoals een vrouw in boerka die sinaasappelen liet vallen en door niemand geholpen werd volgens beelden van 101, terwijl uit beelden van AT5 van hetzelfde incident het tegenovergestelde bleek.

In zijn educatieprojecten maken leerlingen zelf ook een reportage. Ze gaan op onderzoek uit in de buurt en filmen als ware journalisten wat ze tegen komen. ‘Het maken van een film is een ultieme beoefening van 21e-eeuwse vaardigheden, aldus Westerbeek. En soms gaat het hand in hand met betere contacten in de buurt van de school. Zo gingen leerlingen met de camera op bezoek in een seniorenflat waar ze interviews hadden met bewoners (‘douche je elke dag?’). De projecten leveren meer op dan alleen begrijpend kijken: ‘De leerlingen zijn trots op hun film en leerkrachten vertellen ons dat ze nieuwe kanten van hen zien.’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *